ارتباط آموزش معماری و رجحان فکری دانشجويان

گزارش خطا
نویسنده : هانی منصورنژاد
محل انتشار : نشریه صفه 77
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 27
شماره : 77
زمان انتشار : تابستان 1396

با توجه به ماهيت باز و چندوجهي مسائل طراحي، دانشجوي معماري در موضع يک طراح بايد توانايي‌ انديشيدن به شيوه‌هاي عيني، ذهني، نقادانه، و خلاقانه را با هم جمع کند. بر اين اساس پرورش دانشجوياني با قدرت تفکر چندوجهي ضروري به نظر مي‌رسد. مبناي پژوهش پيش رو نظرية مرتبط با بخش‌هاي چهارگانة مغزيِ ند هرمان در خصوص «رجحان فکري» و بررسي شيوه‌هاي تفکر مرتبط با اين چهار ربع مغز است. در بستر آموزش معماري پژوهش‌هاي اندکي در اين زمينه صورت گرفته ‌است.

مهم‌ترين دليل در ترجيح نظرية هرمان بر ديگر نظريه‌ها قابليت طبقه‌بندي افراد بر اساس اولويت‌هاي چندگانه است. برخلاف ديگر ابزار که با آن‌ها بيشتر مواقع اشخاص بر اساس يک سبک ترجيحي طبقه‌بندي مي‌شوند. در پژوهش حاضر به صورت ميداني و با استفاده از عرضة پرسش‌نامة ساختارمند 120 سؤالي HBDI به 141 نفر از دانشجويان سال اول و آخر در مقطع کارشناسي رشتة معماري و شيميِ دانشگاه ETH زوريخ در کشور سوئيس داده‌ها جمع‌آوري شده ‌است.

بنا بر يافته‌هاي پژوهش، دانشجويان پس از پايان آموزش در دورة کارشناسي رشتة معماري، انعطاف بيشتري در استفاده از شيوه‌هاي مختلف تفکر نسبت به دانشجويان رشتة شيمي نشان مي‌دهند. اين مسئله بيانگر تأثير آموزش معماري بر گسترش رجحان فکري در دانشجويان است که با توجه به خصوصيت چندبعدي معماري و ارتباط آن با حوزه‌هاي مختلف دانش منطقي به نظر مي‌رسد.

به نظر مي‌رسد که آموزش معماري در بستر اين تحقيق دانشجويان را به سمت استفاده از تمام ظرفيت مغز هدايت مي‌کند، اما با توجه به اينکه عوامل مداخله‌گر متفاوتي نظير برنامه و شيوة آموزشي نيز در اين فرايند تأثيرگذار است، ميزان اين حرکت به سمت تفکر تمام‌مغزي در دانشگاه‌هاي مختلف مي‌تواند متفاوت باشد. بر اين اساس تمرکز بر شيوة آموزش، به منظور استفاده از سبک‌هاي متنوع تفکر و گرايش به تسلط تمام‌مغزي، موضوعي است که توجه به آن منجر به افزايش کيفيت آموزش معماري مي‌شود.

(441.4 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

Bunderson, C.V. & J.B. Olsen & W.E. Herrmann. A Fourfold

Model of Multiple Brain Dominance and its Validation

through Correlational Research, Scientific and Technical

Report, Wicat Incorporated Kearning Design Labratories,

Omer, Utah: General Electric, 1982.

Chuang, L.L. “Whole-brain Path to Language Learning:

An English Instruction Model”, in Journal of Educational

Technology & Society, Vol. 2 (2006), pp. 1-5.

Clayton , P. & J. Kimbrell. “Thinking Preferences as

Diagnostic and Learning Tools for Managerial Styles and

Predictors of Auditor Success”, in Managerial Finance, Vol.

(2007), pp. 921-934.

Cross, N. Development in Design Methodology, London:

John Wiley & Sons Ltd, 1984.

De Boer, A.L & H.S. Coetzee & H. Coetzee. “Teaching

Cataloguing and Classification at the University of Pretoria:

Thinking Preferences of Second Year Students”, in Journal

Title Libri, Vol 44 (2001), pp. 114-123.

DeWald, R.E. “Relationships of MBTI Types and HBDI

Preferences in a Population of Student Program Managers”,

in Doctoral Dissertation, Western Michigan University,

Final-ASEE. pdf, 2003.

Mackinneon, D. “The Nature and Nature of Creative Talent”,

in American Psychologist, 1970, pp. 484-495.

________ . “Personality and the Realization of Creative

Potential”, in American Psychologist, Vol 20 (1965), pp. 273-

________ . “The Personality Correlates of Creativity: A

Study of American Architects”, in Creativity (Penguin Books),

, pp. 289-311.

Marton, F. “On Qualitative Differences in Learning

Outcomes and Processe”, in British Journal of Educational

Psychology, Vol. 46 (1988), pp. 398-406.

Meneely, J. ”Educating Adaptable Minds: How Diversified

Are the Thinking Preferences of Interior Design Students?”,

in Journal of Interior Design, 35 (3) (2010), pp. 21-32.

Meneely, J. & M. Portillo. “The Adaptable Mind in Design:

Relating Personality, Cognitive Style, and Creative

Performance”, in Creativity Research Journal, 17(2) (2005),

pp. 155-166.

Munro, M. & M.H Coetzee. “Mind the Gap: Beyond Wholebrain

Learning”, in Tshwane University of Technology &

University of Pretoria, 2007, pp. 92-108.

Nussbaumer, L. “Theoretical Framework for Instruction that

Accommodates all Learning Styles”, in Journal of Interior

Design, 27(2) (2001), pp. 35-45.

Nussbaumer, L. & D. Guerin. “The Relationship between

Learning Styles and Visualization Skills Among Interior

Design Students”, in Journal of Interior Design, 26(1) (2000),

pp. 1-15.

Ornstein, R. “The Split and the Whole Brain”, in Human

Nature, Vol. 1 (1978), pp. 76-83.

Pable, J. “Interior Design Identity in the Crossfire: A Call

for Renewed Balance in Subjective and Objective Ways of

Knowing”, in Journal of Interior Design, 34 (2) (2009), pp.

V-XX.

Phillipus Oosthuizen, M. An Investigation into Facilitating

Dorst, C.H. “The Problem of Design Problem”, in Expertise

in Design (Design Thinking Research Symposium 6), Sydney:

University of Technology, available at http:// research.it.uts.

edu.au/creative/design/papers/Foreword.pdf. 2003.

Herrmann, N. The Creative Brain, USA: Brain Books, 1995.

________ . The Whole Brain Business Book, USA: McGraw-

Hill, 1996.

________ . ”Herrmann Brain Dominance Instrument Profile

Interpretation Package”, in Booklet, 1989.

Horak , E, & J.W. Du Toit. “A Study on the Thinking Styles

and Academic Performance of Civil Engineering Students”,

in Journal of the South African Institution of Civil, Vol. 44

(2002), pp. 55-64.

Kolb, D.A. Learning Style Inventory, Boston: Hay/McBer,

Kotulak, Ronald n.d. “Inside the Brain: Revolutionary

Discoveries of How the Mind Works”, available at:

https://www.amazon.com/Inside-Brain-Revolutionary-

Discoveries-Works/dp/0836232895, 1997.

Lumsdaine, E. & M. Binks (eds), Teaching Entrepreneurship

to Engineers, American Society for Engineering Education,

available at: Http://www.innovationtoday.biz/pubs/-3554-

Learning via the Whole Brain Model in the Study Unit of Tooth

Morphology, Pretoria: University of Pretoria, 2001.

Power, S. & J. Kimmerow & L. Lundsten. “A Herrmann Brain

Dominance Profile Analysis of sixteen MBTI Types in a

Sample of MBA Students”, in Journal of Psychological Type,

Vol 49 (1999), pp. 27-36.

Restrepo, J, & H. Christiaans. “Problem Structuring and

Information Access in Design”, in Expertise in Design (Design

Thinking Research Symposium 6), Sydney: University of

Technology, a http:// research.it.uts.edu.au/creative/

design/papers/Foreword.pdf. 2003.

Rusly, Fariza H. & James L. Cornr. “Positioning Change

Readiness in Knowledge”, in Management Research. Journal

of Knowledge Management, Vol. 16 (2012), pp. 329-355

Shaun Kerry, M.D. Education for the Whole Brain, Education

reform [on line], 2005.

Sperry, R. “The Great Cerebral Commissure”, in The Scientific

American, 1964, pp. 42-52.

Weber, Paula S. & James E Weber. Changes in Employee

Perceptions During Organizational

Change. Leadership & Organization Development Journal

, No. 6 (2001): 291–300.

Sternberg, R.J. & E.L. Grigorenko. “Are Cognitive Styles Still

in Style?”, in American Psychologis, Vol. 52 (1997), pp. 700-

Watson, S. & C. Thompson. “Learning Styles of Interior

Design Students as Assessed by the Gregoric Style

Delineator”, in Journal of Interior Design, 27(1) (2001), pp.

-19.

Weber, Paula S.. & James E. Weber. “Changes in Employee

Perceptions During Organizational”, in Change. Leadership

& Organization Development Journal, 22, No. 6 (2001), pp.

–300.

Woolffolk, A.E. Education Psychology (19th), Boston: Alyn

and Bacon, 2004.

www.timeshighereducation.com

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/