ارتباط آموزش معماری و رجحان فکری دانشجويان
با توجه به ماهيت باز و چندوجهي مسائل طراحي، دانشجوي معماري در موضع يک طراح بايد توانايي انديشيدن به شيوههاي عيني، ذهني، نقادانه، و خلاقانه را با هم جمع کند. بر اين اساس پرورش دانشجوياني با قدرت تفکر چندوجهي ضروري به نظر ميرسد. مبناي پژوهش پيش رو نظرية مرتبط با بخشهاي چهارگانة مغزيِ ند هرمان در خصوص «رجحان فکري» و بررسي شيوههاي تفکر مرتبط با اين چهار ربع مغز است. در بستر آموزش معماري پژوهشهاي اندکي در اين زمينه صورت گرفته است.
مهمترين دليل در ترجيح نظرية هرمان بر ديگر نظريهها قابليت طبقهبندي افراد بر اساس اولويتهاي چندگانه است. برخلاف ديگر ابزار که با آنها بيشتر مواقع اشخاص بر اساس يک سبک ترجيحي طبقهبندي ميشوند. در پژوهش حاضر به صورت ميداني و با استفاده از عرضة پرسشنامة ساختارمند 120 سؤالي HBDI به 141 نفر از دانشجويان سال اول و آخر در مقطع کارشناسي رشتة معماري و شيميِ دانشگاه ETH زوريخ در کشور سوئيس دادهها جمعآوري شده است.
بنا بر يافتههاي پژوهش، دانشجويان پس از پايان آموزش در دورة کارشناسي رشتة معماري، انعطاف بيشتري در استفاده از شيوههاي مختلف تفکر نسبت به دانشجويان رشتة شيمي نشان ميدهند. اين مسئله بيانگر تأثير آموزش معماري بر گسترش رجحان فکري در دانشجويان است که با توجه به خصوصيت چندبعدي معماري و ارتباط آن با حوزههاي مختلف دانش منطقي به نظر ميرسد.
به نظر ميرسد که آموزش معماري در بستر اين تحقيق دانشجويان را به سمت استفاده از تمام ظرفيت مغز هدايت ميکند، اما با توجه به اينکه عوامل مداخلهگر متفاوتي نظير برنامه و شيوة آموزشي نيز در اين فرايند تأثيرگذار است، ميزان اين حرکت به سمت تفکر تماممغزي در دانشگاههاي مختلف ميتواند متفاوت باشد. بر اين اساس تمرکز بر شيوة آموزش، به منظور استفاده از سبکهاي متنوع تفکر و گرايش به تسلط تماممغزي، موضوعي است که توجه به آن منجر به افزايش کيفيت آموزش معماري ميشود.
(441.4 کیلوبایت) دانلود مقالهمشخصات مقاله
Bunderson, C.V. & J.B. Olsen & W.E. Herrmann. A Fourfold
Model of Multiple Brain Dominance and its Validation
through Correlational Research, Scientific and Technical
Report, Wicat Incorporated Kearning Design Labratories,
Omer, Utah: General Electric, 1982.
Chuang, L.L. “Whole-brain Path to Language Learning:
An English Instruction Model”, in Journal of Educational
Technology & Society, Vol. 2 (2006), pp. 1-5.
Clayton , P. & J. Kimbrell. “Thinking Preferences as
Diagnostic and Learning Tools for Managerial Styles and
Predictors of Auditor Success”, in Managerial Finance, Vol.
(2007), pp. 921-934.
Cross, N. Development in Design Methodology, London:
John Wiley & Sons Ltd, 1984.
De Boer, A.L & H.S. Coetzee & H. Coetzee. “Teaching
Cataloguing and Classification at the University of Pretoria:
Thinking Preferences of Second Year Students”, in Journal
Title Libri, Vol 44 (2001), pp. 114-123.
DeWald, R.E. “Relationships of MBTI Types and HBDI
Preferences in a Population of Student Program Managers”,
in Doctoral Dissertation, Western Michigan University,
Final-ASEE. pdf, 2003.
Mackinneon, D. “The Nature and Nature of Creative Talent”,
in American Psychologist, 1970, pp. 484-495.
________ . “Personality and the Realization of Creative
Potential”, in American Psychologist, Vol 20 (1965), pp. 273-
________ . “The Personality Correlates of Creativity: A
Study of American Architects”, in Creativity (Penguin Books),
, pp. 289-311.
Marton, F. “On Qualitative Differences in Learning
Outcomes and Processe”, in British Journal of Educational
Psychology, Vol. 46 (1988), pp. 398-406.
Meneely, J. ”Educating Adaptable Minds: How Diversified
Are the Thinking Preferences of Interior Design Students?”,
in Journal of Interior Design, 35 (3) (2010), pp. 21-32.
Meneely, J. & M. Portillo. “The Adaptable Mind in Design:
Relating Personality, Cognitive Style, and Creative
Performance”, in Creativity Research Journal, 17(2) (2005),
pp. 155-166.
Munro, M. & M.H Coetzee. “Mind the Gap: Beyond Wholebrain
Learning”, in Tshwane University of Technology &
University of Pretoria, 2007, pp. 92-108.
Nussbaumer, L. “Theoretical Framework for Instruction that
Accommodates all Learning Styles”, in Journal of Interior
Design, 27(2) (2001), pp. 35-45.
Nussbaumer, L. & D. Guerin. “The Relationship between
Learning Styles and Visualization Skills Among Interior
Design Students”, in Journal of Interior Design, 26(1) (2000),
pp. 1-15.
Ornstein, R. “The Split and the Whole Brain”, in Human
Nature, Vol. 1 (1978), pp. 76-83.
Pable, J. “Interior Design Identity in the Crossfire: A Call
for Renewed Balance in Subjective and Objective Ways of
Knowing”, in Journal of Interior Design, 34 (2) (2009), pp.
V-XX.
Phillipus Oosthuizen, M. An Investigation into Facilitating
Dorst, C.H. “The Problem of Design Problem”, in Expertise
in Design (Design Thinking Research Symposium 6), Sydney:
University of Technology, available at http:// research.it.uts.
edu.au/creative/design/papers/Foreword.pdf. 2003.
Herrmann, N. The Creative Brain, USA: Brain Books, 1995.
________ . The Whole Brain Business Book, USA: McGraw-
Hill, 1996.
________ . ”Herrmann Brain Dominance Instrument Profile
Interpretation Package”, in Booklet, 1989.
Horak , E, & J.W. Du Toit. “A Study on the Thinking Styles
and Academic Performance of Civil Engineering Students”,
in Journal of the South African Institution of Civil, Vol. 44
(2002), pp. 55-64.
Kolb, D.A. Learning Style Inventory, Boston: Hay/McBer,
Kotulak, Ronald n.d. “Inside the Brain: Revolutionary
Discoveries of How the Mind Works”, available at:
https://www.amazon.com/Inside-Brain-Revolutionary-
Discoveries-Works/dp/0836232895, 1997.
Lumsdaine, E. & M. Binks (eds), Teaching Entrepreneurship
to Engineers, American Society for Engineering Education,
available at: Http://www.innovationtoday.biz/pubs/-3554-
Learning via the Whole Brain Model in the Study Unit of Tooth
Morphology, Pretoria: University of Pretoria, 2001.
Power, S. & J. Kimmerow & L. Lundsten. “A Herrmann Brain
Dominance Profile Analysis of sixteen MBTI Types in a
Sample of MBA Students”, in Journal of Psychological Type,
Vol 49 (1999), pp. 27-36.
Restrepo, J, & H. Christiaans. “Problem Structuring and
Information Access in Design”, in Expertise in Design (Design
Thinking Research Symposium 6), Sydney: University of
Technology, a http:// research.it.uts.edu.au/creative/
design/papers/Foreword.pdf. 2003.
Rusly, Fariza H. & James L. Cornr. “Positioning Change
Readiness in Knowledge”, in Management Research. Journal
of Knowledge Management, Vol. 16 (2012), pp. 329-355
Shaun Kerry, M.D. Education for the Whole Brain, Education
reform [on line], 2005.
Sperry, R. “The Great Cerebral Commissure”, in The Scientific
American, 1964, pp. 42-52.
Weber, Paula S. & James E Weber. Changes in Employee
Perceptions During Organizational
Change. Leadership & Organization Development Journal
, No. 6 (2001): 291–300.
Sternberg, R.J. & E.L. Grigorenko. “Are Cognitive Styles Still
in Style?”, in American Psychologis, Vol. 52 (1997), pp. 700-
Watson, S. & C. Thompson. “Learning Styles of Interior
Design Students as Assessed by the Gregoric Style
Delineator”, in Journal of Interior Design, 27(1) (2001), pp.
-19.
Weber, Paula S.. & James E. Weber. “Changes in Employee
Perceptions During Organizational”, in Change. Leadership
& Organization Development Journal, 22, No. 6 (2001), pp.
–300.
Woolffolk, A.E. Education Psychology (19th), Boston: Alyn
and Bacon, 2004.
www.timeshighereducation.com
مسابقات
جوایز
نشریات